Recepty

Nasbírejte si šípky. Zásobárna vitamínů na celou zimu právě dozrává

Čaj proti nachlazení, marmeládu na linecké těsto, omáčku ke kančímu masu, ale také výborný likér, kterým můžete po kapkách doplňovat vitamíny po celou zimu. To všechno lze připravit ze zralých plodů šípkové růže, které se červenají na keřích u cest a lesů v těchto dnech.

Mnohé recepty pracují sice až se změklými plody, které prošly prvními mrazíky. Tento proces lze však urychlit. Zralé šípkové plody stačí na 48 hodin vložit do mrazničky. Pak je lze zpracovat stejně snadno jako šípky natrhané z omrzlých větviček.

Není žádným tajemstvím, že v šípcích najdete celou škálu vitamínů. Vedle vitamínu A, K, B1, B2 a B3 je to především vitamín C. Toho je v těchto červených a snadno dostupných plodech úplně nejvíc. Konkurovat mu může leda tak citrón, ten však v českých lesích běžně nenatrháte.

Šípky obsahují pro lidské tělo prospěšné flavonoidy a další látky, které jsou příznivé pro imunitu zejména v nadcházejícím zimním období.  Pití šípkového čaje pomáhá při horečce a chřipce.

Čaj uvaříte nyní z čerstvých a v zimě ze sušených nebo drcených plodů. Jeho příprava je velmi snadná. Vroucí vodou stačí zalít 6 půlek šípků a nechat 10 minut vyluhovat. Po scezení – nejlépe přes jemné sítko, které zachytí i drobné chloupky – lze šípkový čaj dosladit stévií nebo medem.

Similar Posts

Share via
Copy link
Powered by Social Snap